background

Innovacia Technology Sdn. Bhd.

Thursday 1 November 2012

Business Nature


PENGENALAN & LATAR BELAKANG PRODUK

Mini Buku Elektronik merupakan satu produk yang berbentuk buku nota elektronik yang boleh digunakan oleh setiap individu yang memerlukan terutamanya sebagai seorang pelajar sama ada di peringkat sekolah atau universiti. Saiz “Mini Buku Elektronik” ini adalah sama dengan saiz buku nota yang selalu digunakan oleh pelajar untuk membuat dan menulis nota. Ianya dilengkapi dengan satu pen khusus yang membolehkan seseorang untuk menulisnya diatas skrin Buku Elektronik tersebut. Produk ini dapat menjimatkan penggunaan pen dan kertas-kertas buku disebabkan adanya produk elektronik ini dimana ianya telah disetai dengan pen khusus tanpa dakwat.


TARGET CUSTOMER

SASARAN PRODUK.

Produk yang diilhamkan oleh kumpulan kami ini adalah disasarkan kepada masyarakat sekelilling yang berkehendak atau ada keperluan untuk membeli dan menggunakannya. Tetapi lebih dikhususkan kepada para pelajar terutamanya, tidak kira sama ada masih bersekolah bermula dari sekolah rendah, menengah, seterusnya mahasiswa dan mahasiswi di matrikulasi, pusat asasi, kolej, IPTA dan IPTS, institut kemahiran dan lain-lain lagi yang masih bergelar pelajar dan memerlukan suatu kemudahan yang seharusnya dan sewajarnya dapat membantu mereka dalam proses pembelajaran supaya ianya lebih efektif dan inovatif serta seiring dengan perubahan arus kecanggihan teknologi pada masa kini.

Produk ini diilhamkan dan didapati ianya dapat membantu para pelajar dan komuniti yang masih menuntut atau masih belajar lagi dalam pembelajaran mereka. Dan majoriti dari mereka bersetuju produk ini dapat membantu mereka supaya lebih efisien dan efektif ketika belajar kerana produk ini hanya khusus untuk menulis nota dan menyimpan nota tanpa ada aplikasi lain yang menyebabkan tujuan sebenar produk ini dihasilkan tidak mencapai matlamatnya.


PENDEKATAN YANG DIGUNAKAN.

Pendekatan yang digunakan oleh kami untuk menarik minat para pelanggan ialah dengan menggunakan medium semasa yang sesuai dengan kecanggihan teknologi yang menghubungkan manusia tanpa mengira masa, tempat dan keadaan. Oleh itu, ianya dapat diperkenalkan dengan lebih meluas dan bersifat universal supaya produk kami dapat dikenali ke seluruh dunia.

Pendekatan yang kami gunakan ialah " facebook " dimana kami akan mencipta satu akaun yang khusus untuk memperkenalkan produk ini . Seterusnya, kami menggunakan kemudahan " blog" iaitu blog ini akan khusus untuk memperincikan lagi mengenai produk kami dengan memberi informasi kepada pelanggan yang berminat dengan lebih mendalam mengenai ciri-ciri, bentuk. warna, harga dan lain-lain tentang produk ini.

Selain itu, kami akan menggunakan 'YOUTUBE" untuk mempromosikan dan mengiklankan produk kami dimana untuk mendapatkan respon masyarakat mengenai keyakinan dan minat mereka terhadap produk ini.

Pendekatan lain pula ialah melalui publisiti luaran seperti megedarkan " flyers " serta menampal poster di tempat-tempat awam serta kawasan strategik yang menjadi tumpuan masyarakat supaya produk ini dapat diperkenalkan secara meluas lagi.

Medium lain pula ialah melalui promosi oleh setiap ahli kumpulan kami sendiri, tidak kiralah secara lisan atau pun melalui kreativiti masing-masing.


Evidence: Survey




Contoh borang soal selidik :


BORANG SOAL SELIDIK MENGENAI PERANCANGAN PENGELUARAN PRODUK  “ MINI BOOK ELECTRONIC “ UNTUK TUGASAN ASAS PEMBUDAYAAN KEUSAHAWANAN.

OLEH : KUMPULAN 11, DK2 , API

ARAHAN: SILA TANDAKAN ( / ) BAGI SETIAP PILIHAN ANDA.

1)      Adakah “ Mini Book Electronic” dapat membantu pelajar dan pensyarah ketika di dalam kelas?

 Sangat  setuju (     )    Setuju (      )   Kurang setuju (       )    Sangat tidak setuju (      )

2)      Adakah “ Mini Book Electronic” dapat mengurangkan bebanan pelajar untuk membawa buku-buku nota bagi setiap matapelajaran?

Sangat  setuju (     )    Setuju (      )   Kurang setuju (       )    Sangat tidak setuju (      )

3)      Adakah “ Mini Book Electronic” akan menyebabkan pelajar kurang menumpukan pelajaran  di dalam kelas?

Sangat  setuju (     )    Setuju (      )   Kurang setuju (       )    Sangat tidak setuju (      )

4)      Adakah anda setuju bahawa saya katakan  penciptaan  “Mini Book Electronic” dapat membantu mengelakkan pencemaran dan dapat mengurangkan penggunaan kertas pada masa kini?

Sangat  setuju (     )    Setuju (      )   Kurang setuju (       )    Sangat tidak setuju (      )

5)      Apakah pandangan anda sekiranya saya mengatakan bahawa “ Mini Book Electronic” merupakan satu keperluan kepada pelajar pada masa kini?

Sangat  setuju (     )    Setuju (      )   Kurang setuju (       )    Sangat tidak setuju (      )

6)      Adakah  “ Mini Book Electronic” dapat memudahkan pelajar untuk mengulangkaji pelajaran? Ulasan : Pelajar tidak perlu membelek setiap buku notanya, tetapi hanya dengan membuka “folder” di dalam “ Mini Book Electronic” sahaja.

Sangat  setuju (     )    Setuju (      )   Kurang setuju (       )    Sangat tidak setuju (      )

7)      Pada pandangan anda, adakah rasional perancangan penciptaan produk ini pada masa kini?

Sangat  setuju (     )    Setuju (      )   Kurang setuju (       )    Sangat tidak setuju (      )

Pesanan : Terima kasih di atas kerjasama anda kerana sudi mengisi borang soal selidik ini.



Kami telah mengedarkan borang soal selidik ini kepada pelajar Fakulti Pengajian Islam seramai 20 orang. Sebelum borang tersebut di isi, kami menerangkan kepada responden mengenai perancangan produk ciptaan kumpulan kami iaitu " Mini Book Electronic".



Ini adalah keputusan soal selidik yang telah kami jalankan. Namun, gambar graf  tidak dapat di tunjukkan.

Note : Disebabkan blog tidak boleh menerima document, saya telah hantar email kepada  Miss Elaine melalui inbox mengenai keputusan soal selidik kami.

Minta maaf atas segala kesulitan.


SOALAN SATU


*gambar graf tidak ada di sini



Carta di atas menunjukkan keputusan soal selidik daripada 20 orang responden mengenai soalan 1 iaitu  Adakah “ Mini Book Electronic” dapat membantu pelajar dan pensyarah ketika sesi pembelajaran di dalam kelas?
Responden yang menyatakan sangat setuju seramai 8 orang , manakala yang menyatakan setuju adalah 12 orang.
Kesimpulannya, kebanyakan responden bersetuju dengan pernyataan bahawa Mini Book Electronic dapat membantu pelajar dan pensyarah ketika sesi pembelajaran di dalam kelas.


SOALAN  DUA

*gambar graf tidak ada di sini

Carta di atas menunjukkan keputusan soal selidik daripada 20 orang responden mengenai soalan 2 iaitu  Adakah “Mini Book Electronic” dapat mengurangkan bebanan pelajar untuk membawa buku-buku nota bagi setiap matapelajaran?
Responden yang menyatakan sangat setuju seramai 10 orang , manakala yang menyatakan setuju  juga adalah 10 orang.
Kesimpulannya, tidak dapat dinafikan lagi bahawa Mini Book Electronic dapat mengurangkan bebanan pelajar untuk membawa buku-buku nota bagi setiap matapelajaran.


SOALAN TIGA

*gambar graf tidak ada di sini


Carta di atas menunjukkan keputusan soal selidik daripada 20 orang responden mengenai soalan 3 iaitu  Adakah “ Mini Book Electronic” akan menyebabkan pelajar tidak menumpukan pelajaran di dalam kelas.
Responden yang menyatakan sangat setuju seramai 2 orang , manakala yang menyatakan setuju adalah 4 orang. Malahan, yang menyatakan kurang setuju adalah 12 orang dan sangat tidak setuju adalah 2 orang.
Kesimpulannya, kebanyakan responden kurang bersetuju dengan pernyataan bahawa Mini Book Electronic menyebabkan pelajar tidak menumpukan pelajaran di dalam kelas.


SOALAN EMPAT

*gambar graf tidak ada di sini

Carta di atas menunjukkan keputusan soal selidik daripada 20 orang responden mengenai soalan 4 iaitu  Adakah anda bersetuju jika saya katakan penciptaan “ Mini Book Electronic” dapat membantu mengelakkan pencemaran dan dapat mengurangkan penggunaan kertas pada masa kini?
Responden yang menyatakan sangat setuju seramai 11 orang , manakala yang menyatakan setuju adalah 7 orang dan yang kurang setuju ialah 2 orang sahaja.
Kesimpulannya, kebanyakan responden sangat bersetuju dengan pernyataan bahawa penciptaan “ Mini Book Electronic” dapat membantu mengelakkan pencemaran dan dapat mengurangkan penggunaan kertas.


SOALAN LIMA

* gambar graf tidak ada di sini

Carta di atas menunjukkan keputusan soal selidik daripada 20 orang responden mengenai soalan 5  iaitu  Apakah pandangan anda sekiranya saya mengatakan bahawa “ Mini Book Electronic” merupakan satu keperluan kepada pelajar pada masa kini?
 Responden yang menyatakan sangat setuju seramai 6 orang , manakala yang menyatakan setuju adalah 12 orang dan yang kurang setuju ialah 2 orang.
Kesimpulannya, kebanyakan responden sangat bersetuju dengan pernyataan bahawa “ Mini Book Electronic” merupakan satu keperluan kepada pelajar pada masa kini.


SOALAN ENAM

*gambar graf tidak ada di sini

Carta di atas menunjukkan keputusan soal selidik daripada 20 orang responden mengenai soalan 6  iaitu  Adakah “ Mini Book Electronic” dapat memudahkan pelajar untuk mengulangkaji pelajaran?
Responden yang menyatakan sangat setuju seramai 5 orang , manakala yang menyatakan setuju adalah 10 orang , yang kurang setuju ialah 4 orang dan yang sangat tidak setuju adalah 2 orang sahaja.
Kesimpulannya, kebanyakan responden bersetuju dengan pernyataan bahawa “ Mini Book Electronic” dapat memudahkan pelajar untuk mengulangkaji pelajaran.




 SOALAN TUJUH

*gambar graf tidak ada di sini

Carta di atas menunjukkan keputusan soal selidik daripada 20 orang responden mengenai soalan 7  iaitu  Apakah pandangan anda , adakah rasional perancangan penciptaan produk ini pada masa kini?
 Responden yang menyatakan sangat setuju seramai 6 orang , manakala yang menyatakan setuju adalah 13  orang dan yang kurang setuju ialah seorang.
Kesimpulannya, kebanyakan responden bersetuju dengan pernyataan bahawa penciptaan  “ Mini Book Electronic” merupakan satu perancangan yang rasional pada masa kini.



Kesimpulannya, perancangan kumpulan kami untuk mencipta  " Mini Book Electrinic"  ini mendapat sokongan dan persetujuan responden-responden. Maka, rasional lah penciptaan produk ini .






ASSIGNMENT (2)



PROBLEM STATEMENT (PENYELESAIAN MASALAH)

JENAMA PRODUK:  MINI Buku ELEKTRONIK


 Produk ini diwujudkan adalah untuk menyelesaikan masalah yang sering dihadapi oleh pelajar atau individu lain yang memerlukannya. Antara masalah yang dapat diselesaikan dengan wujudnya produk seperti ini adalah:
  
 I) Mudah untuk dibawa ke mana sahaja.

            Hal ini kerana Mini Buku Elektronik ini adalah ringan dan bersaiz kecil. Ianya boleh dibawa kemana sahaja untuk membuat atau mencatatkan nota-nota penting berbanding dengan buku tulis nota yang kebiasannya seseorang individu itu akan mengkhususkan satu buku nota untuk satu subjek atau perkara. Ini akan menyusahkan individu itu sendiri kerana mereka perlu membawa banyak buku nota sekiranya subjek atau perkara yang dipelajari dan dilakukan pada setiap hari itu adalah berlainan. Selain itu, produk ini juga akan memudahkan seseorang untuk membawanya sekiranya banyak tempat yang perlu dituju dalam satu hari dan memerlukan buku nota. Contohnya, sebagai seorang pelajar universiti, produk Mini Buku Elektronik ini akan memudahkan mereka untuk membawanya ke kuliah tanpa perlu membawa buku tulis nota yang berlainan untu setiap subjek. Begitu juga dengan seorang pensyarah yang akan memudahkannya untuk membuat sebarang maklumat terutamanya ketika mesyuarat. Hal ini kerana produk ini boleh memuatkan banyak dokumen yang boleh disimpan dalam satu file yang khusus untuk setiap perkara.

 II) Fokus untuk satu perkara atau tujuan sahaja. 

       Selain itu, produk ini juga dapat menumpukan perhatian seseorang terutamanya ketika membuat nota atau mencatatkan perkara-perkara penting. Hal ini kerana Mini Buku Elektronik ini hanya boleh digunakan untuk menulis atau mencatatkan nota serta maklumat-maklumat penting tanpa memuatkan aplikasi lain seperti game, lagu, internet dan sebagainya. Sekiranya Mini Book ini memuatkan aplikasi seperti ini, ianya tidak ada beza dengan I-pad dan laptop yang boleh memuatkan pelbagai aplikasi dan fungsi seperti game dan internet. Tetapi, produk ini dicipta adalah supaya setiap individu yang menggunakannya tidak terganggu atau terpengaruh dengan aplikasi lain yang terdapat didalamnya. Sebagai contoh, seorang pelajar yang menggunakan Mini Book Elektronik ini akan menumpukan sepenuh perhatian ketika membuat nota pelajaraan berbanding dengan laptop dan I-pad dimana pelajar boleh melayari internet dengan membuka akaun Facebook atau Twitter yang boleh mengganggu konsentrasi pembelajaran.

III) Lebih murah dan jimat

Mini book Elektronik ini lebih murah berbanding dengan harga laptop atau I-pad. Hal ini kerana produk ini hanya memuatkan perisian yang hanya membolehkan seseorang untuk membuat nota atau menulisnya berbanding dengan laptop dan I-pad yang memuatkan berbagai-bagai perisian dan aplikasi. Sekiranya terdapat individu yang mempertikaikan mengenainya yang mengatakan pembelian produk ini adalah membazir disebabkan pembelian buku nota manual lebih murah, kita mestilah memikirkannya pula untuk kesan jangka masa panjang. Hal ini kerana, produk ini dibeli untuk sekali sahaja bagi sesiapa yang pandai menjaganya berbanding dengan buku nota atau buku tulis yang perlu dibeli untuk setiap perkara atau setiap sem terutamanya bagi seorang pelajar. Selain itu, produk ini juga lebih tahan lama berbanding dengan buku nota biasa yang mudah koyak atau hilang sekiranya tidak dijaga dengan baik.

Oleh itu, Mini Buku Elektronik ini banyak membawa kebaikan dan dapat membantu individu-individu yang memerlukannya terutamanya pelajar dan pensyarah.

        

RefleCtioN_AfaNdi



MY REFLECTION  ;

NOR AFANDI BIN MOHD SOHIME
DEPARTMENT SYARIAH AND LAW
IEL 110012

Assalamualaikum semua rakan-rakan seperjuangan.

1. Apa yang saya telah belajar dalam kelas APK yang lalu .

Saya dapat mengetahui serba sedikit tentang apakah itu sebenar Manager, pekerja, customer, pesaing, pemegang amanah dalam sesebuah organisasi.
Saya juga dapat mengenal pasti masalah seterusnya berfikir untuk menyelesaikannya dengan bijak dan sistematik.


2. Apa yang saya rasa semasa belajar dalam kelas APK yang lepas.

Saya rasakan bagai terdapat satu spirit mental untuk melakukan dan menjayakan sesebuah perniagaan dan sekaligus menimbul minat untuk menceburi bidang keusahawanan.



3. Di mana dan bila saya dapat gunakan ilmu yang telah saya pelajari ini.

Ilmu ini sebenarnya menarik, dan mungkin saya boleh gunakan di alam pekerjaan saya nanti . 

Tuesday 30 October 2012

NAJWA: Refleksi diri~ :D

Nama: Najwa Shakirah Mohd Shafie
No. Matrik: IEL110010
Jurusan: Syariah & Undang-Undang
Kumpulan: 11, (Akademi Pengajian Islam)


Assalamualaikum  dan salam sejahtera semua.. 

*Disini saya ingin membuat sedikit rumusan terhadap respon-respon yang diberikan di dalam ahli-ahli kumpulan bagi sesi kuliah jumaat lepas kerana saya tidak dapat menghadirkan diri pada kuliah lepas kerana masalah kesihatan.

Apa yang saya pelajari jumaat lepas?

Respon daripada ahli kumpulan, majoriti mengatakan tentang elemen-elemen yang perlu ada di dalam sesebuah perniagaan seperti employee, manager &customer . Hali ini kerana ia sangat penting dalam bidang perniagaan. Semangat kerjasama dan gabungan yang yang baik bagi kesemua pihak ini akan menghasilkan produk yang sangat berkualiti untuk dimanfaatkan oleh pelanggan dan pengguna. 

Apa perasaan saya?

Respon daripada ahli kumpulan, masing-masing mengakui secara jujurnya bahawa pembelajaran pada minggu lepas sangat menarik. Ia sangat menyeronokkan dengan adanya perdebatan antara ketujuh-tujuh pihak itu dan situasinya seperti situasi yang sebenar. Secara tidak langsung kami dapat menggambarkan keadaan-keadaan yang munkin akan berlaku di dalam perniagaan yang kami akan jalankan disamping memberi pendedahan awal tentang situasi-situasi yang mungkin akan berlaku di dalam perniagaan kami.

Bila boleh aplikasi?

Respon daripada ahli kumpulan, mereka mengakui bahawa dengan adanya pendedahan seperti yang dilakukan di dalam kuliah lepas sedikit sebanyak boleh diaplikasikan di dalam maklumat-maklumat yang diperolehi apabila menceburi bidang perniaggan selepas ini. Penting untuk semua bersedia dengan lebih awal untuk menghadapi segala risiko ini kelak. Sekurang-kurangnya, apabila datangnya pelbagai risiko kepada saya di dalam perniagaan ini pada masa akan datang, saya akan menghadapinya dengan tenang dan menyelesaikannya dengan ilmu yang telah saya pelajari ini.

Kesimpulannya, pembelajaran pada minggu lepas sedikit sebanyak memberi pendedahan kepada semua dalam menghadapi masalah yng munkin akan berlaku ketika menjalankan perniagaan.. Harapan saya agar info-info yang diperoleh ini dapat digunakan sebaiknya pada masa akan datang. :)

My RefLeCtion_NikArSyaD


Nik Mohd Arsyad Nik Man
IEL 110011


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

1. Apa yang saya telah belajar dalam kelas APK yang lalu ialah:

 saya dapat mengetahui fungsi/peranan Manager,pekerja,suplier,costumer,pesaing dan pemegang saham
dalam sesebuah perniagaan.
selepas itu,saya belajar bagaimana mengenalpasti masalah dalam sesebuah perniagaan.
 selepas mengenalpasti masalah,maka boleh lah saya mencari jalan penyelesaiannya.

2. Apa yang saya rasa semasa belajar dalam kelas APK yang lepas ialah:

 saya rasa bersemangat untuk berniaga dan menceburi dunia keusahawanan

3. diamana dan bila saya dapat gunakan ilmu yang saya dapat ini ialah:

saya dapat mengggunakan pengetahuan  yang saya dapat ini apabila saya menceburi bidang perniagaan nati,selain itu boleh juga saya aplikasikan dalam sesuatu organisasi yang saya sertai.

Monday 29 October 2012

Faizah's Reflection

Nama: Norfaizah binti Ramli
No.Matrik: IEL110014
Jabatan: Syariah dan Undang-undang
Kumpulan: 11 (Akademi Pengajian Islam)


Assalamualaikum...:-)

1) Apa yang  telah anda pelajari pada jumaat yang lepas?

Pada setiap minggu, banyak ilmu baru yang saya perolehi terutamanya pada jumaat yang lepas. Antaranya ialah peranan yang perlu dimainkan oleh setiap pihak yang terlibat dalam bidang perniagaan. Diantaranya ialah pengurus, pelanggan, pelabur, pekerja, pelabur dan pesaing. Peranan yang dimainkan oleh mereka sangat penting agar perniagaan yang dijalankan dapat berkembang dengan lebih maju. contohnya adalah pengurus, beliau mestilah sentiasa memastikan pekerja-pekerjanya melakukan kerja dengan baik agar tidak timbul masalah pada perniagaannya.

2) Bagaimana perasaan anda?

Saya sangat seronok dan gembira kerana setiap kumpulan dikehendaki berpecah dan membentuk kumpulan lain yang telah dibahagikan mengikut tugasan masing-masing. Tugasan seperti ini dapat lagi mengeratkan hubungan antara rakan-rakan kumpulan lain dan dapat bertukar-tukar idea dan buah fikiran.

3) Dimana dan bagaimana anda dapat aplikasikan apa yang anda pelajari?

Saya dapat mengaplikasikan apa yang telah saya pelajari setiap minggu dalam kehidupan harian saya terutamanya sebagai seorang pelajar. Saya juga dapat aplikasikannya ketika saya telah bekerja suatu hari nanti.

Sunday 28 October 2012

Nor jannah reflection

Nama : NOR JANNAH BT AHMAD
NO. Matrik : IEL110013
Jurusan      : SYARIAH & UNDANG-UNDANG
Kumpulan  : 11, (AKADEMI PENGAJIAN ISLAM)




Assalamualaikum  dan salam sejahtera.

Apa yang saya pelajari jumaat lepas?

Saya mengetahui bahawa tujuh elemen ( employee, manager, customer dll) ini sangat penting dalam bidang perniagaan. Kerjasama dan gabungan yang yang baik oleh kesemua pihak ini akan menghasilkan produk yang sangat berkualiti kerana keprihatinan semua pihak yang bertanggungjawab terhadapnya.

Apa perasaan saya?

Pembelajaran pada minggu ini sangat menarik. Ia sangat menyeronokkan dengan adanya perdebatan antara ketujuh-tujuh pihak itu dan situasinya seperti situasi yang sebenar

Bila boleh aplikasi?

Saya boleh mengaplikasi maklumat-maklumat yang diperolehi ini apabila menceburi bidang perniaggan selepas ini. Oleh itu saya dapat membuat persediaan awal untuk menghadapi segala risiko ini kelak. Saya akan mencari peluang pekerjaan di dalam bidang keusahawan ini dan akan sentiasa bertanyakan soalan- soalan di dalam bidang keusahawan ini kepada orang yang berpengatahuan luas dalam bidang ini. Apabila datangnya pelbagai risiko kepada saya dalam perniagaan ini kelak, saya akan menghadapinya dengan tenang dan menyelesaikannya dengan ilmu yang telah saya pelajari ini